Ανεπαρκείς κρίνονται οι προσπάθειες των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης για να ανταποκριθούν στα μέτρα που απαιτούνται για την προστασία του κλίματος. Δεν αποτελεί φυσικά έκπληξη η διαπίστωση ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία κατηγορία της αξιολόγησης, που διεξήγαγε σε ευρωπαϊκό επίπεδο η περιβαλλοντική οργάνωση WWF σε συνεργασία με την εταιρεία συμβούλων ενέργειας Ecofys.
Σύμφωνα με την αξιολόγηση, που πραγμαποιήθηκε με βάση 83 κριτήρια, οι χώρες της Ε. Ε. έχουν αναλάβει μόλις το ένα τρίτο των προσπαθειών που απαιτούνται, ώστε να μειωθούν στην Ευρώπη οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου κατά 80 – 95% έως το 2050.
Η τεράστια αυτή μείωση θεωρείται από τους επιστήμονες μελετητές της κλιματικής αλλαγής αναγκαία προκειμένου να αποτραπεί η υπερθέρμανση του πλανήτη.Η έρευνα κατατάσσει τις ευρωπαϊκές χώρες σε επτά κατηγορίες, σε μια κλίμακα από το Α (ανώτερο) έως το G. Η υψηλότερη βαθμολογία που καταγράφηκε είναι το D και αφορά μόλις τέσσερις χώρες (Γερμανία, Δανία, Ιρλανδία, Σουηδία).
Η Ελλάδα βαθμολογήθηκε με F, μαζί με την Πολωνία, τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία, την Κύπρο, τη Φινλανδία, το Λουξεμβούργο και τη Μάλτα. Κύρια αίτια για τη χαμηλή κατάταξη της χώρας μας, σύμφωνα με το WWF, είναι η ανεπάρκεια φιλόδοξων μέτρων στις μεταφορές, τα κτίρια και τη βιομηχανία, καθώς και τα διοικητικά και θεσμικά εμπόδια στην προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.«Η Ελλάδα ξεκινά από πολύ πίσω, αλλά μπορεί να καλύψει το χαμένο έδαφος.
Προγράμματα όπως το προσφάτως εξαγγελθέν “Χτίζοντας το μέλλον” δείχνουν τον δρόμο, αλλά θα πρέπει να σχεδιαστούν προσεκτικά, υπό συνθήκες πλήρους διαφάνειας και βάσει ενός φιλόδοξου πολιτικού πλαισίου», σχολιάζει ο Δημήτρης Καραβέλλας, διευθυντής του WWF Ελλάς.
Σε επίπεδο Ε. Ε. υπήρξε ενίσχυση κυρίως της βιομηχανίας των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, προφανώς γιατί εκεί δόθηκαν ισχυρές κρατικές ενισχύσεις και διαμορφώθηκαν υψηλά πεδία κερδοφορίας.
Από την άλλη, υπάρχει συνολική καθυστέρηση στην πολιτική εξοικονόμησης ενέργειας, που είναι η πιο «πράσινη» πρακτική και στον περιορισμό των εκπομπών σε βιομηχανία και συγκοινωνίες.
Πηγή: Εφημ. «Καθημερινή» 26.10. 2010